Проведення ДПА в початковій
школі у 2016 році (4 клас)
Державна
підсумкова атестація у початковій школі в 2015/2016 році проводиться відповідно
до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців)
у системі загальної середньої освіти та наказу МОН України «Про
проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти y 2015/2016 навчальному році».
Державна
підсумкова атестація у початковій школі проводиться з 12 по 21
травня 2016 року з трьох предметів: української мови, літературного читання та
математики.
У школах
(класах), у яких вивчення предметів здійснюється мовами національних меншин чи
іноземними мовами, атестація може складатися мовою вивчення предмета. Атестація
результатів навчання з української мови учнів, які почали вивчати її в
поточному навчальному році, здійснюється за бажанням батьків або осіб, які їх
замінюють.
Атестація з
кожного предмета проводиться письмово y формі підсумкових контрольних робіт.
Контрольні
роботи проводяться в загальноосвітніх навчальних закладах відповідно до
календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім понеділка і
п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
На
проведення контрольної роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5
хв. — на пояснення змісту роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. — на
її виконання.
Тексти
підсумкової контрольної роботи вчитель записує до початку уроку на дошці або
заздалегідь друкує на окремих аркушах і перед уроком роздає кожному учневі.
Оцінювання підсумкових контрольних робіт
здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів,
затверджених наказами МОН України від
13.04.2011 № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти», від
21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання
навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої
освіти», та Інструктивно-методичних матеріалів щодо контролю та оцінювання
навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних
закладів (лист МОН України від 28.01.2014 №1/9-74).
Додаткові
підсумкові контрольні роботи у 4 -х класах не проводять.
Зміст
завдань для
підсумкових контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо
рівня загальноосвітньої підготовки учня, визначених чинними навчальними
програмами для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Завдання для
підсумкових контрольних робіт розробляються методичним об'єднанням учителів
(кафедрою) початкових класів загальноосвітнього навчального закладу (вчителем
початкових класів у школах з малою наповнюваністю учнів).
При
підготовці завдань для підсумкової контрольної роботи необхідно враховувати
такі аспекти:
- перевірці підлягає навчальний матеріал, що вивчався учнями впродовж навчання в початковій школі;
- контрольна робота повинна містити завдання різних рівнів складності;
- кількість і обсяг завдань мають бути оптимальними для виконання впродовж часового проміжку, відведеного на контрольну роботу;
- тестові завдання бажано формулювати в одному стилі: або у формі запитання, або спонукання;
- завдання для проведення підсумкової контрольної роботи готують у двох рівноцінних варіантах (окрім текстів для диктанту).
Особливості змісту контрольної роботи з української
мови
Зміст
контрольної роботи може бути сконструйовано у двох комбінаціях (за вибором
учителів).
І комбінація контрольної роботи з української
мови формується з тексту для диктанту або списування (з пропущеними
орфограмами) для виявлення правописних умінь і завдань до тексту: творчого - на
побудову зв’язного висловлювання для перевірки мовленнєвих умінь та завдань для
перевірки мовних знань.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 1.
Таблиця
Вимоги до формування змісту І комбінації контрольної
роботи з української мови
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Диктант
або текст для списування з пропущеними орфограмами обсягом 55-60 слів (для
шкіл з навчанням мовами національних меншин – 40-45 слів) і кількістю
орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті (для шкіл з навчанням
мовами національних меншин 20%), у тому числі 2 слова з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено
програмою початкової школи**
|
1
|
по 6 балів*
|
6 балів
|
2
|
Завдання
до тексту для перевірки мовних знань
|
4
|
по 1 балу
|
4 бали
|
3
|
Творче
завдання до тексту: побудова зв’язного висловлювання з 4-5 речень (для шкіл з
навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
6
|
-
|
12 балів
|
*за кожну допущену y диктанті або списуванні помилку знімається по 1 балу;
**y разі,
коли y тексті є слово на орфограму, вивчення якої не передбачено програмою
початкової школи, воно заздалегідь записується на дошці і під час виконання
роботи учитель звертає увагу дітей на його правильний запис;
***у
творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст висловлювання і грамотність,
де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких передбачено навчальною
програмою.
ІІ
комбінація підсумкової
контрольної роботи з української мови формується з тестових завдань закритого
типу (на вибір однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з
короткою відповіддю і на встановлення послідовності або відповідності для
перевірки мовних знань), диктанту або списування тексту з пропущеними
орфограмами для виявлення правописних умінь і творчого завдання на
побудову зв’язного висловлювання для перевірки мовленнєвих умінь.
Частину
роботи (диктант/списування і творче завдання) учень письмово оформлює на
аркушах зі штампом школи), дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з мов.
Тестові завдання виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями, виданому
вчителем.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 2.
Таблиця 2
Завдання для до формування змісту ІІ комбінації контрольної
роботи з української мови
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Диктант
або текст для списування з пропущеними орфограмами обсягом 40-45 слів (для
шкіл з навчанням мовами національних меншин – 30-35 слів) і кількістю
орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті (для шкіл з навчанням
мовами національних меншин 20%), у тому числі 1 слово з переліку передбачених
у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати.
Текст не має містити більше 1 слова на орфограми, вивчення яких не
передбачено програмою початкової школи**
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2
|
Завдання
закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3
|
Завдання
відкритого типу з короткою відповіддю
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
4
|
Завдання
відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності між 6
компонентами
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
5
|
Творче
завдання: побудова зв’язного висловлювання з 4-5 речень (для шкіл з навчанням
мовами національних меншин – 2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
*за кожну допущену у диктанті або списуванні помилку знімається по 1 балу;
**у разі,
коли у тексті є слово на орфограму, вивчення якої не передбачено програмою
початкової школи, воно заздалегідь записується на дошці і під час виконання
роботи учитель звертає увагу дітей на його правильний запис;
***у
творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст висловлювання і грамотність,
де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких передбачено навчальною
програмою.
Особливості конструювання змісту контрольної роботи з
літературного читання
Зміст
контрольної роботи може бути сконструйовано у двох комбінаціях (за вибором
учителя).
І комбінація підсумкової контрольної роботи має
формуватись з тексту для читання мовчки для перевірки сформованості навичок
читання, завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння
працювати з текстом і творчого на побудову висловлювання власної думки до змісту
прочитаного.
Письмову
частину роботи (творче завдання) учень оформлює на аркушах зі штампом школи.
Інші завдання виконує на аркуші з текстом, виданому вчителем.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 3.
Таблиця 3
Вимоги до формування змісту І комбінації контрольної
роботи з літературного читання
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Текст
(незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 350-400
слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 200-250 слів).
Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не
мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній.
|
1
|
по 3 бали*
|
3 балів
|
2
|
Завдання
до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом
|
7
|
по 1 балу
|
7 бали
|
3
|
Творче
завдання: письмове висловлення власної думки до змісту прочитаного тексту з
4-5 речень***, для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3
речень***
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ комбінація підсумкової контрольної роботи з читання має формуватись з тексту для самостійного читання i завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного і вміння працювати з текстом: тестових закритого типу (з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих) i відкритого типу (на встановлення послідовності або відповідності та з короткою відповіддю) і творчого.
Частину
роботи (творче завдання) учень письмово оформлює на листочках зі штампом школи.
Тестові завдання виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями, виданому
вчителем.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 4.
Таблиця 4
Вимоги до формування змісту ІІ комбінації контрольної
роботи з літературного читання
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Текст
(незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 295-305
слів (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 155-165 слів).
Кількість слів, значення які потребує пояснення – не більше 1. Речення у
тексті не мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній.
|
1
|
по 3 бали
|
3 бали
|
2
|
Завдання
до тексту закритого типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох
пропонованих варіантів
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3
|
Завдання
до тексту відкритого типу з короткою відповіддю
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4
|
Завдання
до тексту відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності між
6 компонентами
|
1
|
по 2 бали**
|
|
5
|
Творче
завдання до тексту: письмове висловлення власної думки до змісту прочитаного
тексту – 4-5 речень***
|
1
|
по 2
бали**
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
*якщо учень прочитав за хвилину 130 і більше слів, завдання оцінюється 3 балами, якщо від 130 до 149 слів - 2 балами, від 129 до 124 слів - 1 балами;
** якщо
творче завдання виконано частково, неточно - 1 балом; якщо y творчому завдання
учень логічно, правильно висловлює думку, обґрунтовує її, дає свою оцінку
вчинкам героїв, описаним подіям, завдання оцінюється 2 балами;
*** бали за
письмову частину роботи з читання виставляються без урахування помилок за
грамотність.
Визначення
техніки читання організовують таким чином:
- учитель пропонує дітям взяти в руки олівці;
- за вказівкою вчителя діти починають читати текст (мовчки);
- через 2 хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує Поставити олівцем крапку над словом, на якому зупинився читати учень;
- учитель пропонує дітям продовжити читання тексту до кінця i виконати завдання до нього, працюючи з текстом.
Далі, вчитель
встановлює кількість прочитаних слів кожним учнем за 2 хвилини, яку діліть на
2, i отримує кількість слів, прочитаних за хвилину.
Особливості конструювання змісту контрольної роботи з
математики
Зміст
контрольної роботи може бути сконструйовано у двох комбінаціях (за вибором
учителя).
І комбінація контрольної роботи з математики має
формуватись з таких основних завдань: складеної задачі на 3 дії; виразу з
багатоцифровими числами на визначення порядку дій (з дужками); на порівняння і
перетворення величин; знаходження частини від числа; застосування геометричного
матеріалу.
Роботу учень
письмово оформлює на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення
письмових робіт з математики. Усі письмові обчислення до завдань мають
виконуватись у зошиті.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 5.
Таблиця 5
Вимоги до формування змісту І комбінації контрольної
роботи з математики
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Задача на
три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2
|
Знаходження
значення виразу (з дужками) з багатоцифровими числами, що передбачає
визначення порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3
|
Порівняння
чисел і величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4
|
Перетворення
величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
5
|
З
находження частини від числа
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
6
|
Геометричний
матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
Разом
|
6
|
-
|
12 балів
|
ІІ комбінація контрольної роботи для державної атестації з математики має формуватись з тестових завдань (відкритого і закритого типу), задачі на три дії та завдань з геометричним матеріалом.
Частину
роботи (задачу i геометричний матеріал) учень письмово оформлює на аркушах зi
штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з математики.
Тестові завдання виконує на окремому аркуші з тестовими завданнями, виданому
вчителем. Усі письмові обчислення до завдань мають виконуватись відповідно у
зошиті і на аркуші з тестовими завданнями.
Вимоги до
змісту завдань і їх оцінювання подано у таблиці 6.
Таблиця 6
Завдання для до формування змісту ІІ комбінації
контрольної роботи з математики
№ з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1
|
Задача на
три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2
|
Завдання
закритого типу з вибором однієї відповіді серед трьох пропонованих варіантів
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3
|
Завдання
відкритого типу на встановлення послідовності або відповідності між 6
компонентами
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4
|
Завдання
відкритого типу з короткою відповіддю
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
5
|
Геометричний
матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
*якщо неправильно виконано одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно виконано дві дії – 1 балом;
**якщо
завдання виконано частково, воно оцінюється 1 балом.
Пропонуємо
приклади завдань для контрольних робіт:
до тексту для перевірки мовних знань
1. Знайди i
підкресли (або випиши) y тексті диктанту (списаного тексту) слово, яким можна
замінити вислів як сніг на голову.
2. Підкресли
(або випиши) y двох останніх реченнях тексту займенник.
3. Підкресли
(або випиши) у останньому реченні слово, яке відповідає звуковій моделі.
4. Підкресли
(або познач) спонукальне речення.
до тексту (побудова зв’язного висловлювання)
Допиши, чим
може закінчитись подія, описана у тексті для списування (диктанту).
Заміни
останній абзац (кінцівку) тексту так, щоб фінал події був щасливим.
Доповни
текст описом власних спостережень (для текстів-описів природи).
Приклади завдань у тестовій формі закритого типу, які
передбачають вибір правильної відповіді із трьох запропонованих варіантів
1. Визнач
рядок, y якому подано синоніми до слова сміятися.
- А реготати, хихикати
- Б плакати, сумувати
- В сміх, смішний
2. Визнач
закінчення, яке матимуть подані іменники в орудному відмінку.
Марія,
лінія, олія.
- А -ею
- Б -ою
- В -єю
3. Визнач
відмінок виділеного в реченні прикметника.
B усі пори
року Київ нагадує великий парк.
- А називний
- Б родовий
- В знахідний
Приклади відкритих завдань y тестовій формі, виконання
яких передбачає коротку письмову відповідь
Добери й
запиши прислівники, якими можна замінити подані вирази.
Як кіт
наплакав _______
На весь
голос _________
Приклади завдань на встановлення послідовності або
відповідності
Пронумеруй
слова за алфавітом (або за кількістю складів, або за порядком ударного складу
тощо).
Приклад творчого завдання (побудова зв`язного
висловлювання)
Який
навчальний предмет у школі тобі подобається найбільше? Напиши, чому ти так
думаєш.
Приклади завдань до тексту для перевірки розуміння
його змісту
1. Знайди і
підкресли у тексті речення, яке відображає головну думку твору.
2. Пригадай
і запиши прислів’я, яким можна замінити назву твору.
3. Підкресли
речення, у якому розповідається про...
4. Підкресли
у тексті слова, які відображають тему твору.
5. Обведи
слова, якими автор висловлює своє ставлення до
6. Підкресли
у тексті слова, які пояснюють вчинок (ім’я персонажа).
7. Познач
речення, в якому автор використав порівняння.
Приклади творчих завдань (висловлення власної думки до
змісту прочитаного тексту)
Запропонуй
свій варіант заголовку до цього твору. Обґрунтуй свій вибір.
Що найбільше
вразило тебе в тексті? Чому?
Приклади завдань у тестовій формі закритого типу, які
передбачають вибір правильної відповіді із трьох запропонованих варіантів
1. Визнач
жанр прочитаного твору.
- А оповідання
- Б казка
- В байка
2. Визнач,
де відбуваються події, описані y творі.
- А y парку
- Б y лісі
- В y гаю
3. Визнач, y
якому розділу книги можна розмістити цей твір.
- А «Сторінки з книги природи»
- Б «Людина починається з добра»
- В «З джерела народної мудрості»
Приклад відкритих завдань у тестовій формі, виконання
яких передбачає коротку письмову відповідь
Закінчи
речення.
Утворі
ідеться про…
ДПА-2016 з математики в
основній школі (9 клас)
Математика. ДПА 9 клас
Для
проведення державної підсумкової атестації
готують декілька варіантів атестаційних робіт. Для учнів загальноосвітніх
класів пропонується поділити роботу на 3 частини.
Перша
частина - 10-12
завдань у тестовій формі з однією правильною відповіддю на кожне завдання. Для
кожного тестового завдання рекомендується подати 4-5 варіантів відповіді.
Наприклад:
Частина перша
(завдання 1 - 10)
Виконуючи
завдання першої частини, учень не повинен наводити будь-які міркування.
Завдання з вибором відповіді вважається виконаним правильно, якщо в роботі
указана тільки одна літера, якою позначена правильна відповідь.
Друга частина атестаційної роботи може складатися
із 4-6 завдань відкритої форми з короткою відповіддю.
Наприклад:
Частина
друга (завдання 11-16)
Розв’яжіть
завдання і подайте до кожного відповідь:
19.
Вишиванки для хлопчика і дівчинки коштували разом 750 грн. Після того, як
вишиванка для хлопчиків подешевшала на 20%, а для дівчаток подорожчала на 20%,
вони стали коштувати 660 грн. Знайдіть початкову ціну кожної вишиванки.
20. Довжини
сторін трикутника дорівнюють 5 см, 6 см, 10 см. Знайти довжину медіани,
проведеної до більшої сторони трикутника.
Завдання
третьої частини вважаються виконаними правильно, якщо учень навів розгорнутий
запис розв’язування завдання з обґрунтуванням кожного етапу розв'язання та
надав правильну відповідь. Правильність виконання завдань третьої частини
оцінює вчитель відповідно до критеріїв і схеми оцінювання завдань, з якими учні
завчасно ознайомлені.
Для класів з
поглибленим вивченням математики пропонується додати четверту частину роботи.
Її рекомендується скласти із з завдань, що відповідають програмі поглибленого
вивчення математики.
Наприклад:
Частина
четверта (завдання 21 - 23)
Розв’яжіть
завдання:
21.
Розв’яжіть рівняння
У кожній iз
частин атестаційної роботи рекомендується поєднати завдання з алгебри і
геометрії у орієнтовному відношенні 2 до 1. Також завдання мають охоплювати
увесь курс математики 5-9 класу.
Завдання
третьої та четвертої частин атестаційної роботи учні виконують на аркушах зі
штампом відповідного загальноосвітнього навчального закладу.
Державна
підсумкова атестація з математики проводиться протягом 135 хв. для учнів
загальноосвітніх класів.
Учні класів
з поглибленим вивченням математики виконують атестаційну роботу протягом 180
хвилин.
Для
оцінювання письмової роботи необхідно користуватися критеріями оцінювання
затвердженими наказом МОН від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог
оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної
середньої освіти». Систему переведення балів у оцінку обґрунтовують і
оприлюднюють.
Складено на підставі
Орієнтовних вимог до проведення Державної підсумкової атестації учнів
(вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016 навчальному році,
затверджених Наказом МОН № 94 від 08 лютого 2016 року
85
18
Освіта.ua
10.02.2016
10.02.2016
Немає коментарів:
Дописати коментар